(un)Real Resort
slobodan ulaz
(un)Real Resort dio je projekta Zamišljene budućnosti, ostvaren u mediju VRa (virtualne stvarnosti). Centralni motiv rada je neostvareni projekt turističkog naselja Plitvine koji je zamišljen na drugim Međunarodnim susretima umjetnika u Veloj Luci 1970. Generalni plan kubanskog arhitekta Ricarda Porra, naselja u obliku ljudskog tijela, razrađivao je tridesetak međunarodnih urbanista, teoretičara, arhitekata i umjetnika. Naselje je zamišljeno kao svojevrsni gesamtkunstwerk koji je sintetizirao arhitekturu, skulpturu, slikarstvo i turizam u novom, slobodnom društvenom ozračju.
Rad propituje zamišljanje mogućeg turizma i njegovih usmjerenja kroz vizionarsku arhitekturu, ostavštinu modernizma 1970-ih, uspostavljajući u odnos projekcije budućnosti i njena ostvarenja te današnju društvenu osviještenost shvaćanja i planiranja prostora.
VR tehnologija omogućuje nam virtualno kretanje kroz prostor u pravom mjerilu. Ovaj rad preispituje pitanje vizije budućnosti u primjeru historiografske obrade likovne kolonije u Veloj Luci i akumuliranih utopijskih ideja.
Rekreirano je nekoliko od brojnih planiranih umjetničkih radova planiranih za turističko naselje: skulptura srca Aline Szapocznikow, land-art intervencija Uga la Pietre na obližnjem otočiću Ošjak i funkcionalna skultpura Tobogani Pierre-Martin Jaccota.
Autor projekta je Darko Fritz, suradnik na izradi arhitektonskog modela arh. Tomislav Tabain, 3D renderinga Dimitri Medvedev a izrade VR okružja Vedran Gligo.
Rad je producirala je udruga siva) (zona u sklopu projektne linije Povijest suvremenosti: Međunarodni susreti umjetnika u Veloj Luci (1968-1972.).
O autoru
Darko Fritz je likovni umjetnik, samostalni kustos i grafički dizajner. Umjetnički rad je predstavio na 20 samostalnih i više od stotinu grupnih izložbi diljem svijeta a djelovao je i u umjetničkim grupama Studio Imitacija Života (sa Željkom Serdarevićem, 1987 - 1990.) i Katerdala (1988.). 2006. pokreće udrugu siva) (zona, gdje kurira više od 50 izložbi. Kustos je izložbi I am "Still Alive" (digitalna umjetnost 1960-ih i 1970-ih i recentni low-tech i internet art), Zagreb, 2000; "bit international, [nove] tendencije, kompjuteri i vizualna istraživanja, 1961 – 1973", Graz, 2007. i ZKM, Karlsruhe, 2008-2009; "Reconstruction: private=public=private=public=", Beograd, 2009; "Angles and Intersections" (co-kustoos s Ninom Czegledy, Ellenom Rosi i Peterom Dobrilom, umjetnička direktorica Christiane Paul), Rijeka, 2009 i 'Histories of Post-digital', Istanbul, 2014.
Autor je knjige "Digitalna umjetnost u Hrvatskoj (1968. - 1984.)", Tehnički Muzej, Zagreb, 2021., tematskog bloka "Medijska umjetnost" koji uključuje tekst "Kratki pregled medijske umjetnosti u Hrvatskoj (od 1960-ih)" i relevantne baze podataka, za portal Culturenet, 2002. Suurednik je knjige (s M. Gattin, M. Rosen i P. Weibelom) "A Little-Known Story about a Movement, a Magazine, and the Computer’s Arrival in Art: New Tendencies and Bit International, 1961-1973", ZKM, Karlsruhe / MIT Press, Cambridge, Mass., 2011. 2010.-2013. vodi istraživanje "The beginning of digital arts in the Netherlands (1955 - 1980)" s podrškom Mondriaan Fonds. Fritzovi tekstovi su objavljeni na hrvatskom, slovenskom, engleskom, nizozemskom, poljskom, turskom, španjolskom i portugalskom jeziku.
Predaje na Media Art Histories na sveučilištu Danube u Kremsu. Član strukovnih organizacija HDLU, ULUPUH, HZSU i AICA. http://darkofritz.net