Sounding DIY

Tin Dožić, Claude Heiland-Allen, Noise Orchestra, Bioni Samp, Hrvoje Hiršl / Davor Branimir Vincze
06. 08. 2018. - 22. 08. 2018.
Kustos/i: Darko Fritz, Laura Netz
U suradnji sa: MKC Spllit
Potpora: Ministarstvo kulture RH, Zaklada Kultura nova

MKC Multimedijalni kulturni centar, Ulica slobode 28, Split
otvaranje i performansi 6. 8. u 21 h
performansi Hrvoje Hiršl / Davor Branimir Vincze i Tin Dožić.

pon-sub 10-13 h, 17-21 h
slobodan ulaz

Referentni okvir izložbe Sounding DIY oslanja se na tzv. DIY kulturu (Uradi sam), koja se pojavljuje 1970-ih ko reakcija na tehnološki razvoj. S utjecajima avangardnih pokreta, ova 'uradi sam' kultura trenutno se nameće kao eksponent kulture slobodnog znanja, open source tehnologija, hakiranja. Rezultati ovih praksi uključuju interdisciplinarne poveznice između umjetnosti, znanosti, tehnologija koje podupiru kreativne aspekte suvremene kulturne produkcije. Štoviše, ove prakse umjetnosti zvuka obogaćuju poveznice između glazbe i inženjerstva.

Izložba pretendira predstaviti 'uradi sam' / DIY prakse u kontekstu kapitalističkih industrija. Na taj način izložba predstavlja pomak koji se dogodio u proizvodnji prototipa glazbenih instrumenata kao i zvučnih objekata koji su na učinkoviti način prenijeli značajne impulse iz prošlog u ovo stoljeće. Sounding DIY je projekt u koji su uključeni umjetnici u polju "uradi sam" kulture te promovira efikasnost njihovih postignuća, neovisno da li se radi o estetskim ili ideološkim parametrima. Naš cilje je naglasiti značaj umjetničke kreativnosti kroz razvoj novh tehnologija i konkretnog ručnog rada. Na kraju, ali ne i najmanje važno, Sounding DIY projekt osnažuje zajednicu ljudi koji razvijaju oruđa za proizvodnju kao i kreativne praktičare zainteresirane za potporu i dublje razumijevanje održivih kreativnih praksi uz pomoć tehnološkog oruđa.

Bioni Samp prevodi ponašanje i zvukove pčela u elektrinsku glazbu kako bi podigla ekološku svijest po pitanju njihovog ugrožavanja. Electronic Beesmoker Hive Synthesiser je objet trouvé  (Beesmoker) s unutrašnjom  DIY 'SynthKošnicom'. Ažurirana verzija iz 2009. godine funkcionirala je kao modificiran kontroler daha za MaxMSP patches. Sada uključuje hardware DIY 'Pčela' synth s 3 oscilatora, čime se emuliraju pčele. U svakoj pčelinjoj koloniji postoje tri tipa pčela : dron, radilica i matica. Svaki tip ima svoju vlastitu individualnu frekvenciju sljedećeg ranga: niska – 200 Hz ili manje, srednja – 200-400 Hz, te visoka – 400+ Hz, baš kao što Zemlja ima svoju specifičnu frekvenciju od otprilike 9 Hz. Oscilatori pokrivaju te frekvencije.

Rad Puzzle autora Claudea Heiland-Allena istražuje povijest puzzlea. Puzzle ludilo iz 1880. godine nudilo je novčanu nagradu za problem bez rješenja. Puzzle prezentiran ovdje manipulira dijelovima uz pomoć računala. Nedovoljne specifikacija , a nikako zlonamjeran dizajn, znače da je rješenje nemoguće naći; automaton vječno istražuje, ali je svaki položaj pločice jednako dobar kao i prethodan … Svaka pločica ima svoj zvuk, a svaka moguća pozicija procesira efekt povezan s tim. Rad Puzzle treba pažljivo promatrati i slušati, kako bi se čulo, vidjelo i razumjelo što to računalo čini, te kako bi se proveo reverzibilni inženjering mašinerije iznutra prema vanjskoj pojavnosti.

Noise Orchestra je kolektiv koji su oformili Vicky Clarke i Dave Birchall, a predstavlja Noise Machine, zli prostor elektronskog kruga u metalnoj kutiji, br.3 u seriji bučnih strojeva koji prevode svjetlo u zvuk koristeći pritom analognu elektroniku. Ove mašine koje proizvode buku inspirirane su ruskim umjetnikom zvuka iz 1920-ih, Arsenyjem Avraamovovim, pri čemu su iste kosntruktivističke skulpture po sebi, napravljene od metala i drva.

Pjesme za antropocen #2 rad je TIna Dožića temeljen na metodama medijske arheologije i reaprorijacije zastarijelih tehnologija. Rad istražuje tehnološke artefakte prošlog vremena. Zvuci odbačenih predmeta, specifične kvalitete zastarijelih zapisa informacija, elektronički krugovi, rezonance materijala postaju svjedočanstva minulog vremena i korišteni su kao sirovi materijal za audio kompoziciju. Tehnikom sempliranja svi ti materijali stvaraju novi zvučni svijet - hauntološki  krajolik napučen himerama i utvarama bliske prošlosti. Objekti preuzeti iz e-otpada ozivljeni su u vidu zombie medija i dovedeni u odnos s digitalnim sampleovima.

Projekt “Strune” je suradnja medijskog umjetnika Hrvoja Hiršla i skladatelja Davora Branimira Vinczea. Projekt je istraživanje koje slobodno interpretira poveznicu između teorije struna i Pitagorine teorije harmonije, proučavajući “mikroskopske” frekvencije i fenomene koje nastaju aktivacijom jedne izuzetno dugačke žice.

Digitalni album Sounding D.i.Y. (izdanje elektronische-art-and-music, 2017.) uključuje umjetnike: Dom Alle, David Bloor, Dirty Electronics, Jukka Hautamaki, Hrvoje Hiršl, Optonoise, Prolonged Version i Signal Noise.

O autorima

Tin Dožić završio je studij psihologije na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu i nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. U svojoj praksi polazi od medija zvuka, a bavi se terenskim snimanjem, radiom, eksperimentalnom glazbom i instalacijama. Svoj rad temelji na istraživanju medija kroz prakse izrade vlastitih elektroničkih instrumenata, aproprijacije zastarjelih tehnologija i reciklažu. Izlagao je i nastupao na raznim platformama u Hrvatskoj i inozemstvu, samostalno i u kolaborativnim projektima (Test Lab @V2_ Rotterdam, CreArt @ LAVA Valladolid, Izlog suvremenog zvuka, MIMO, Sine Linea, Sound art inkubator @Zagreb, Device art @Prag).
http://tindozic.space

Darko Fritz je likovni umjetnik i kustos koji svojim radom premošćuje medijske i suvremene umjetničke prakse. Studirao je arhitekturu u Zagrebu i vizualnu umjetnost na Rijkakademie van beldende kunsten u Amsterdamu. Član je strukovnih organizacija HDLU, ULUPUH, HZSU i AICA. Fritz je jedan od osnivača umjetničih grupa Studio Imitacija Života, Katedrala i Young Croatian Electronic Films. Umjetnički rad je predstavio na 19 samostalnih i više od stotinu grupnih izložbi diljem svijeta. Predsjednik je udruge Siva zona, gdje kao kustos ostvaruje brojne domaće i međunarodne programe od 2006. Kustos je niza izložbi o povijesti suvremene i medijske umjetnosti od kojih izdvajamo bit international, [nove] tendencije, kompjuteri i vizualna istraživanja, 1961 – 1973, Neue Galerie, Graz, 2007, i ZKM, Karlsruhe, 2008. te Histories of Post-digital: 1960s and 1970s Media Art Snapshots, Akbank Sanat, Istanbul, 2014. 2002, objavio je "Kratka povjest medijske umejtnosti u Hrvatskoj (od 1960ih)" i uredio baze relevantne podataka za Culturenet. 2010. započeo je istraživanje "The beginning of digital arts in the Netherlands (1955 - 1980)". Fritzovi tekstovi su objavljeni na hrvatskom, srpskom, slovenskom, engleskom, poljskom, turskom, španjolskim i portugalskom. 
http://darkofritz.net

Claude Heiland-Allen (aka ClaudiusMaximus) je londonski umjetnik s interesom za istraživanje kompleksne behaviorizme jednostavnih sistema.  Radi ali i kreira alate Free/Libre Open Source Softwareom, te se nada da će tako, prozvodeći vlastite alate, postati bolji majstor.  Član je goto10. Njegovi projekti uključuju: ‘hsext’, za uključivanje Haskella unutar Pure Data; ‘d0->d1->d2->d3->d4′, audio-vizualni performans koji istražuje više dimenzije exploring (realiziran s Pure Data + Gem + hsext); ‘dohpaintii’, program za crtanje/slikanje s čujnim rezultatom (realized with Pure Data + GridFlow); te pojačavajući ‘ray4′, a 4D raytracer (alat za renderiranje).
http://mathr.co.uk

Hrvoje Hiršl je umjetnik, istraživač i dizajner. Njegovi umjetnički projekti na razmeđu su diskursa suvremene i medijske umjetnosti, a glavne teme kreću se od materijalnosti umjetničkog objekta preko dekonstrukcije njegove aure i granica sustava do složenih sustava i kibernetike te njihova utjecaja na umjetničke pokrete koji se javljaju od 50-ih i 60-ih godina nadalje, kao što su minimalistička i konceptualna umjetnost. Tijekom proteklih dviju godina umjetnik se postupno okreće od medija, materijalnosti i “aure” umjetničkog objekta prema strukturama, automatizaciji i kibernetici, što je u određenom smislu opet potraga za nosećom strukturom (medijem). 2012. nominiran je za nagradu Radoslav Putar za najboljeg hrvatskog umjetnika u dobi do 35 godina. Dobitnik je stipendija DordtYart Artists-in-Residence 2015. (Dordrecht); TRIBE Residency 2013. (Istanbul, Prag i Ljubljana) te Kulturkontakt Artists in Residence 2012. (Beč). Godine 2012. bio je sudionik izložbe Documenta (13) u Kasselu kao dio programa AND AND AND. Nominiran je za nagradu T-HT 2012. i T-HT 2013. kao jedan od petero umjetnika koje je žiri osobno pozvao. Član je AR.S (algoresearch.systems)  istraživačkog kolektivna i osnivač I'MM_ Media Lab u Zagrebu.
hrvojehirsl.com

Noise Orchestra je umjetnički duo kojeg čine Vicky Clarke i David Birchall. Inspirirani ruskim umjetnicima zvuka iz 1920-ih Noise Orchestra proveo je u na rezidenciji u National Media Museum, gdje su svirali na artefaktima iz muzejske zbirke i bili na istraživačkom putovanju u Moskvi.
noiseorchestra.org

Laura Plana Gracia je kustosica i istraživačica. Živi u Londonu od 2009. Studirala je povijest umjetnosti i medijske umjetnosti. Njeni interesi uključuju elektroničke umjetnosti, razmeđe umjetnosti, znanosti i tehnologije te digitalnih medija. Participirala u događanjima hacking kulture, te brojnim internacionalnim priredbama kao što su izložbe, radionice, konferencije i koncerti, u Španjolskoj, Meksiku, Vel. Britaniji, Kolumbiji, Kanadi, Srbiji i Rusiji.
Surađivala je s raznim institucijama kao što su Fonoteca Nacional de Mexico, MACBA Museum of Contemporary Art Barcelona, CCCB Centre of Contemporary Culture Barcelona, MOTA Museum of Transitory Art, ISEA International Symposium of Electronic Arts.
Razvijala je radove s festivalima kao što su ArtFutura, MUTEK, Alpha-ville. Surađivala je sa sljedećim umjetnicima (uz mnoge druge): Locus Sonus, Scanner, Roy Ascott, Konrad Becker, Fran Illich, Milo Taylor, Arcangelo Constantini. Zainteresirana je za razne discipline s naglaskom na video umjetnost, umjetnost mreža, kodirane procese, software art te umjetnost zvuka.
http://netzzz.net

Bioni Samp je umjetnik, glazbenik, izumitelj, pčelar i video umjetnik, porijeklom iz Leedsa, Yorkshire, s trenutnim prebivalištem u Londonu. Studirao je umjetnost i dizajn na Wakefield District Collegeu. Audio-vizualne studije (Film, video i zvuk) završio je na Farnhamu, West Surrey College of Art and Design (sada University for the Creative Arts) a postdiplomske studije ‘Electronic Imaging and Sound’ na Duncan of Jordanstone College of Art and Design, University of Dundee, Scotland. Sampova prva veća instalacija bila je 2013. godine u londonskom Barbican Arts centru.  24-satna instalacija  ‘Hive Synthesis’ i performans bili su dio ljetnog postava Hack The Barbican Festivala.
https://bionisamp.wordpress.com

Davor Branimir Vincze je međunarodno djelujući, višestruko nagrađivan i svestran kompozitor. Uzevši u obzir da je prije glazbene karijere završio medicinu, ne čudi što su njegova djela impozantan spoj glazbe, prirodnih i socijalnih fenomena, matematičkih krivulja, algoritama i elektronike. Vincze je rođen u Zagrebu, studij kompozicije završio u Grazu i Stuttgartu, poslije čega se specijalizirao za elektronsku glazbu na Ircamu u Parizu. Njegove su skladbe izvodili ansambli Modern, Recherche, Intercontemporain, Talea i drugi, na festivalima kao što su Impuls, MATA, Manifeste, Zagrebački biennale i ostali. 2014. je u Hrvatskoj pokrenuo festival za suvremenu glazbu Novalis. Trenutno radi doktorat iz kompozicije na sveučilištu Stanford (USA) u klasi Briana Ferneyhougha.