Jedan objekt(ivan) svijet – tri filma iz Sixpacka

Siegfried Fruhauf, Rainer Kohlberger, Ralo Mayer
11. 10. 2020. - 13. 10. 2020.
Kustos/i: Gerald Weber
U suradnji sa: Kratki utorak Hrvatski filmski savez Zagreb
Potpora: Austrijski kulturni forum, Zagreb

Kino dvorana Centra za kulturu Korčula, Kino Tuškanac, Zagreb
11.10. 2020. u 20h
Kino dvorana Centra za kulturu Korčula
Obala korčulanskih brodograditelja bb, Korčula

13.10.2020. u 21.15 sat
Kino Tuškanac, Tuškanac 1, Zagreb

Program:

Water and Clearing / Voda i čišćenje, Siegfried Fruhauf, 2018, 5 min

It hast to be lived once and dreamed twice / To treba biti proživljeno jednom i odsanjano dvaput, Rainer Kohlberger, 2019, 29 min

Extra-Terrestrial Ecologies (Retroflectors: the astronaut, the robot, the alien) /

Izvanzemaljske ekologije (Retroflektori: astronaut, robot, vanzemaljac), Ralo Mayer, 2018, 43 min

Svi filmovi su producirani od strane samih umjetnika. Distribucija: sixpackfilm.
 

Gerald Weber iz austrijske distributerske kuće Sixpackfilm će predstaviti tri novija filma na temu 'novog materijalizma'. Termin 'novi materijalizam' nastao je na prijelazu milenija, a koristi se u raznim znanstvenim disciplinama i podrazumijeva različita značenja. Ono što bi svima njima bilo zajedničko je teoretsko i praktično 'okretanje prema materijalnom', to jest naglašavanje materijalnosti svijeta  - društvenog i prirodnog, za razliku od poststrukturalističkog fokusa na tekst, sisteme mišljenja i diskurse. Pod materijalnostima ovdje se misli na ljudska tijela, ostala živa bića, prirodni i izgrađeni okoliš, kao i materijalne sile poput gravitacije i vremena. U kontekstu suvremenih umjetničkih praksi 'novi materijalizam' nije ustaljen termin, dok se u umjetnosti novih medija i filma tek počelo definirati to područje. Počevši 2011. izložbom 'Konkretno nematerijalno' te sustavno od 2015. kroz niz izložbi i programsku liniju 'Novi materijalizmi' udruga siva) (zona u suradnji s kolegama kustosima pokušava pridonijeti definiranju teme. Tema je sagledana kroz prizmu postmedijskih suvremenih pristupa umjetnosti i post-digitalne uvjetovanosti naše svakodnevice, gdje je digitalnošću prožet skoro svaki aspekt društvenosti. Projekt teži formirati dijaloge između značajnih autora konkretne i konceptualne umjetnosti (od 1960-ih nadalje) i suvremenih praktičara. Na poziv voditelja progama sive) (zone Darka Fritza da napravi program o novom materijalizmu u mediju filma, Gerald Weber je kao gost kustos objedinio tri filma pod naziv 'Jedan objekt(ivan) svijet'.

Program će otvoriti djelo trenutno vodećeg austrijskog majstora strukturalnog filma Siegfrieda A. Fruhaufa 'Voda i čišćenje' (Water and Clearing). U svom radu Fruhauf se bavi istraživanjem percepcije filmskog pokreta. Iako inače često kreće od individualne fotografije ili fiksnog kadra, u ovom filmu početna točka je pokret, i to vjedra za prenošenje vode. Film je prikazan na brojnim filmskim festivalima od kojih ističemo Karlove Vary, BAFICI i Viennale. Nakon toga gledamo film nedavnog gosta festivala 25FPS Rainera Kohlbergera 'To treba biti proživljeno jednom i odsanjano dvaput' (It has to be lived once and dreamed twice), jednog od trenutno najhvaljenijih autora eksperimentalog filma u Evropi, koji je imao svoju premijeru lani na Berlinaleu. Kao i svaki njegov rad, i ovaj je svojevrsni eksperiment u percepciji. Za kraj je ostavljen film 'Izvanzemaljske ekologije (Retroflektori: astronaut, robot, izvanzemaljac)' (Extra-Terrestrial Ecologies (Retroflectors: the astronaut, the robot, the alien), Ralo Mayera iza čijeg se kriptičnog naslova krije vrlo duhoviti i zanimljiv esej u kojem autor istražuje što novog možemo naučiti o ekologiji iz znanstvene fantastike, i to uspoređujući ideje iz SF filmova s događajima u stvarnom svijetu. 


Jedan objekt(ivan) svijet

Fantomska vožnja žičarom.  Vjedro je prenešeno na točku na kojoj je napunjeno, a potom ispražnjeno. Siegfried Fruhauf umontirava sličicu po sličicu imaginarija s okolnih polja i šuma, puno oblikovanje zvuka, naglo zasljepljivanje između boja i visoko-kontrastnih crno-bijelih formi oblikuje audiovizualnu studiju koja reformatira naše perceptivne moći. Čini se kao da sama priroda drži kontrolu nad dramaturgijom.

Ono što je zajedničko različitim teoretskim promišljanjima Novog materijalizma je nadilaženje svojevrsnog antropocentrizma, koji se koristi kao baklja superiornosti ljudske vrste nad prirodom i planetom.

Kraj doba kojim dominira ljudska vrsta postaje vidljiv i očit kroz recentne krize, od globalnih klimatskih promjena do robota i drugih post-humanih entiteta koje tvorimo. Osim političkih implikacija, umjetnici također prihvaćaju kritičke pozicije, pomičući se od ljudskog centrizma ka jednakosti među svim životnim oblicima. Ali što određuje “život”?

Rainer Kohlberger koncipirao je svoj rad kao post-apokaliptični SF film. Priča je to o neumoljivoj hegemoniji umjetne inteligencije, o umu i tijelu,  elektricitetu i računalu, spiritualnosti i tehnologiji, kao i prastarom narativu o ljubavi i strahu te pitanju identiteta.

Konačno, duhovit esej Rala Mayera, natopljen asocijacijama, prelazi materijalima koji izgledaju i doživljavaju se kao ostaci historije ekologije svemira i eksperimenata u biosferama: video iz laboratorija, TV isječci s vijestima iz znanosti, scene iz filmova koje se sedimentiraju u dječjoj potrošačkoj kulturi. Sve je to o samo-popravljanju – samoizlječenju Zemlje.

Tri filma koji grabe tragovima antropocena i postuliraju pregled i novo čitanje slika, dok istovremeno slave izdržljivost materijalnog svijeta.

Gerald Weber

 

 

 

 

 

 

O autorima

Gerald Weber (1965, Beč) studirao je povijest, zemljopis, filozofiju i filmsku teoriju u Beču i Barceloni. Suosnivač je platforme "projektor - discussion forum on film, video and new media" i ko-organizator internacionalnog simpozija filmSUBJECTtheory.
Od 1997 stalni je član tima kuće sixpackfilm, internacionalne distribucijske i prodajne agencije austrijskog kratkog i eksperimentalnog filma i videa. Kustos brojnih filmskih programa u Austriji te za filmske festivale, kinoteke i druge institucije širom svijeta. Od 2004 asistent redatelja.
Povremeno i predavač, domaćin je razgovora o filmu te radionica na temu kuriranja filma, programiranja nezavisnog filma i publikacija. 

sixpackfilm je distributerska kuća osnovana 1990. u Beču kao neprofitna organizacija. Misija sixpackfilma je promocija austrijskog filma i video umjetnosti u Austriji i inozemstvu. U njihovom katalogu trenutno je više od 1700 naslova, od klasika austrijske avangarde (npr. filmovi Kurta Krena, Petera Kubelke i Valie Export) do najnovijih eksperimentalnih uradaka. Sixpackfilm redovito surađuje s preko 200 filmskih festivala diljem svijeta na kojima se prikazuju njihovi filmovi, a 2004. pokreće i ediciju INDEX preko koje izdaje odabrane naslove na DVD-u.