Zamišljene budućnosti: Turizam (izložba Split)

Darko Fritz
08. 03. 2024. - 02. 04. 2024.
Kustos/i: Martina Munivrana
U suradnji sa: HULU Split
Potpora: Ministarstvo kulture i medija RH, Zaklada Kultura nova

Salon Galić
Pon-Pet: 10-13 h i 17.00-21.00 h
Sub: 10-13 h
Marmontova 3, Split
slobodan ulaz

Centralni motiv projekta Zamišljene budućnosti (Turizam) neostvareno je turističko naselje zamišljeno na drugim Međunarodnim susretima umjetnika u Veloj Luci 1970. za lokaciju obližnje uvale Plitvine. Generalni plan kubanskog arhitekta Ricarda Porroa, naselja u obliku ljudskog tijela, razrađivao je tridesetak međunarodnih urbanista, teoretičara, arhitekata i umjetnika. Administracija je na položaju glave, smještajne jedinice u ekstremitetima, restoran u želucu, park/labirint je na mjestu crijeva, dok je komunikacija s morem na mjestu genitalija. Naselje je zamišljeno kao svojevrsni gesamtkunstwerk koji je sintetizirao arhitekturu, skulpturu, slikarstvo i turizam u novom, slobodnom društvenom ozračju.

U projektu su kroz film, VR instalaciju, grafike i skulpture oživljene neostvarene utopijske ideje prepletene s dokumentacijom arhitektonskih vizija i umjetničkih radova koji su osmišljeni za turisičko naselje: skulptura srca Aline Szapocznikow, land-art intervencija Uga la Pietre na obližnjem otočiću Ošjak, mozaik nepoznatog autora, funkcionalna skulptura ToboganiPierrea-Martina Jaccota i kuća za muzičara slikara Claudea Bellegadea u obliku stiliziranog penisa. Projekt propituje zamišljanje mogućeg turizma i njegovih usmjerenja kroz vizionarsku arhitekturu, ostavštinu modernizma 1970-ih, uspostavljajući u odnos projekcije budućnosti i njena ostvarenja te današnju društvenu osviještenost shvaćanja i planiranja prostora.

Film Zamišljene budućnosti (Turizam) uvodi nas u mediteranski pejzaž, a model utopijskog naselja predstavlja vizualnu bazu filma na razmeđu analognog i digitalnog svijeta. U filmu je korištena i video arhiva o prvim Međunarodnim susretima umjetnika u Veloj Luci 1968. gdje je ostvareno mnoštvo mozaika, i audio arhiva s glasom Ricarda Porroa koji govori, na francuskom, o projektu dok je još bio u nastajanju, te decenijama kasnije, na engleskom, o istom projektu, kada ga je uvrstio u niz neostvarenih projekata. Uporabom osciloskopa u obradi slike film predstavlja novi set artefakata i izgleda, ostvarenih u suradnji s Ivanom Marušićem Klifom.

VR instalacija (Un)Real Resort omogućuje nam virtualno kretanje kroz prostor turističkog naselja u pravom mjerilu.

Poliptih „Srce (Za Alinu)” posvećen je poljskoj umjetnici Alini Szapocznikow (1926. – 1973.), čije su dvije dokumentarne fotografije makete skulpture za turističko naselje uključene u sam rad. Ove, dosada neobjavljene, fotografije pronađene su tijekom višegodišnjeg istraživanja u privatnoj arhivi pokretača Međunarodnih susreta Petra Omčikusa (1926. – 2019.) i njegove supruge Kose Bokšan (1925. – 2009.).

Autor projekta je Darko Fritz, suradnik na izradi arhitektonskog modela arh. Tomislav Tabain, 3D renderinga Dimitri Medvedev, tretmana slike osciloskopom Ivan Marušić Klif, VR okružja Vedran Gligo. Film je ko-produciran s Kreativnim sindikatom (montaža Hrvoslava Brkić, glazba Francisco Lopez, kamera Boris Poljak).

VR rad i istraživanje producirala je udruga siva) (zona u sklopu projektne linije Povijest suvremenosti: Međunarodni susreti umjetnika u Veloj Luci (1968-1972.), kojim je napravljen uvid u privatne i javne arhive u Hrvatskoj, Francuskoj, Italiji, Poljskoj i Srbiji.

O autoru

Darko Fritz (1966.) je likovni umjetnik i samostalni kustos. Umjetnički rad predstavio je na više od trideset samostalnih i više od stotinu grupnih izložbi diljem svijeta, a djelovao je i u umjetničkim grupama Studio Imitacija Života (sa Željkom Serdarevićem, 1987. - 1990.) i Katerdala (1988.). Kritički je promatrač tehnologije koja mijenja društvo, a njegov rad premošćuje jaz između suvremene umjetnosti, medijske umjetnosti i mrežne kulture, preuzimajući teme kao što su glitch i nadzor. Uz radove u različitim medijima (grafika, fotografija, film, video, VR, internet i dr.) izvodi i niz instalacija u javnom prostoru u kojima koristi netipične medije kao što su regulacija tramvajskog prometa ili hortikulturne instalacije, gdje spaja sadržaje iz digitalne domene s organskim materijalima.
Godine 2006. pokreće udrugu siva) (zona, gdje kurira više od 50 izložbi. Kustos je preko stotinu izložbi među kojima izdvajamo I am "Still Alive" (digitalna umjetnost 1960-ih i 1970-ih i recentni low-tech i internet art), Zagreb, 2000.; "CLUB.NL - Contemporary Art and Art Networks from the Netherlands", Dubrovnik, 2000.; „Bit international, [nove] tendencije, kompjuteri i vizualna istraživanja, 1961. – 1973.", Neue Galerie, Graz, 2007. i ZKM, Karlsruhe, 2008. - 2009. ; „Rekonstrukcije: privatno=javno=privatno=javno=", Beograd, 2009. ; "Angles and Intersections" (sukustos s Ninom Czegledy, Ellenom Rosi i Peterom Dobrilom, umjetnička direktorica Christiane Paul), MMSU, Rijeka, 2009. i 'Histories of Post-digital', Akbank Sanat, Istanbul, 2014.
Autor je knjige „Digitalna umjetnost u Hrvatskoj (1968. - 1984.)", Tehnički Muzej, Zagreb, 2021. i izložbe, 2022. godine. Autor je tematskog bloka „Medijska umjetnost" koji uključuje tekst Kratki pregled medijske umjetnosti u Hrvatskoj (od 1960-ih)" i relevantne baze podataka, za portal Culturenet, 2002. Suurednik je knjige (s M. Gattin, M. Rosen i P. Weibelom) "A Little-Known Story about a Movement, a Magazine, and the Computer’s Arrival in Art: New Tendencies and Bit International, 1961-1973", ZKM, Karlsruhe / MIT Press, Cambridge, Mass., 2011. Član je strukovnih organizacija AICA, HDLU, HZSU i počasni član ULUPUH-a.

http://darkofritz.net