Odjeci prostora_Korčula

Jana Dabac
27. 09. 2021. - 30. 11. 2021.
Kustos/i: Darko Fritz
Potpora: Ministarstvo kulture i medija RH, Aminess hoteli i kampovi, Grad Korčula, Grad Zagreb ured za kulturu, Dubrovačko-Neretvanska županija, Zaklada Kultura nova

Gradski muzej Korčula
otvaranje izložbe 27. 9. od 17 do 20 sati

Projekt je ostvaren u formi interaktivnog zvučnog objekta. Stilizirana mapa grada Korčule sadrži dvanaest zvučnih zapisa. Reprodukcija zvukova omogućena je interakcijom posjetitelja (korisnika, istraživača...) s objektom mape grada.

U ovom projektu Jana Dabac istražuje zone koje nosimo sa sobom i prostore u koje ulazimo, kroz medij zvuka. Projekt je započeo tijekom umjetničke rezidencije u Korčuli 2020., kada je autorica proučavala zvuk u prostoru i kako on prolazi kroz zone koje nosimo oko sebe. Na odabranim lokacijama u gradu snimila je studijske fotografske i zvučne zapise. Autorica shvaća zvuk "kao medij koji nam može zrak učiniti ‘opipljivim’" te je na dvanaest lokacija u gradu Korčuli izgovarala citate iz tekstova Edward T. Halla o teoriji proksemije, na engleskom jeziku.

Navesti ćemo tekstove izgovorene na tri lokacije:

"Interpersonal distances of man /the relative distances between people/ are organized in four distinct zones: intimate space, personal space, social space and public space.
The space within intimate distance and personal distance is called personal space.
The space within social distance and out of personal distance is called social space.
And the space within public distance is called public space."

"Intimate distance for embracing, touching or whispering is less than 1 cm."

"The distance surrounding a person forms a space."

Antropolog Edward T. Hall 1966. objavio je studiju o upotrebi prostora i posljedicama koje gustoća populacije ima na njihovo ponašanje, komunikaciju i društvenu interakciju i time postavio osnove proksemije. Hallov koncept proksemije razmatra ljudsku uporabu prostora u kontekstu kulture. Implikacije se odnose na međukulturne komunikacijske procese i na oblikovanje izgrađenih okruženja. Proučavanje proksemije bitno je ne samo zbog načina na koji ljudi međusobno komuniciraju u svakodnevnom životu, već i zbog načina na koji organiziraju prostor, u svojim kućama i zgradama te, u konačnici, kako organiziraju svoje gradove. Proksemija je skrivena komponenta međuljudske komunikacije.

O projektu autorica komentira: "Možda zbog studija arhitekture, oduvijek me interesirao odnos čovjeka i prostora, način na koji ljudi okupiraju određen prostor, kako se ponašaju i osjećaju dok ga koriste te kako u njemu međusobno komuniciraju. Suprotno od načina na koji se prostor formira u arhitekturi, u ovom projektu prostor želim definirati samo kao zrak oko mene, a ne kao udaljenost do zida ili neke druge barijere.
Iako zvuk koristi barijere, odbija se od njih, upija i daje nam informaciju o materijalima, veličini ili formi određenog prostora, on nam prije svega, svojom jačinom (a u ovom slučaju i sadržajem) opisuje udaljenosti oko nas, koje postoje bez obzira na zidove i čvrste granice.
Udaljenost koja okružuje čovjeka formira prostor.
Prostor koji nas okružuje podijeljen je u nekoliko zona. Zone koje zauzimamo su javni i društveni prostori, a osobna i intimna zona, zajedno sa teritorijem vlastitog tijela, su prostori koje nosimo sa sobom gdje god idemo. To su najnepovrediviji oblici teritorija. Radijus određene zone ovisi o okolnostima i kulturološkim faktorima.
Kada koristimo javni prostor, mi unosimo svoj osobni i privatni prostor u javni prostor, kao što i javni prostor ponekad ulazi u našu privatnu zonu/naš dom putem društvenih mreža i uređaja za komuniciranje na velike udaljenosti.
Sa ovom mapom publika bi mogla istražiti grad kroz način na koji zvuči (ili odjekuje), a i podsjetiti se na važnost osobne i intimne zone oko nas, čak i dok smo u javnom prostoru te osvijestiti radijuse i korelacije određenih zona."

Dizajn zvuka: Boris Fischer

 

 

O autoru

Jana Dabac (1978.) diplomira na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 2004. sa projektom za Muzej fotografije u Zagrebu. Na međunarodnom arhitektonskom natječaju 'The Harbourpolis Hamburg', kao dio tima osvaja prvu nagradu te dobiva Rektorovu nagradu 2004. godine. Surađuje kao projektant sa raznim arhitektonskim uredima, a 2007. osniva ured za arhitekturu i dizajn DiaPozitiva. Od 2003. sudjeluje na brojnim arhitektonsko-urbanističkim i dizajnerskim izložbama i natječajima te osvaja nekoliko nagrada. 2010/11. radi u redakciji i uredništvu časopisa ‘Čovjek i prostor’ Udruženja hrvatskih arhitekata.
2011. osniva umjetnički tandem 'Curice' sa Juranom Hraste s kojom održava samostalnu izložbu fotografija 'Opsjednutost kadrom' u galeriji &TD u Zagrebu, te izlažu u galerijama Greta, Nano, Galeriji Matice Hrvatske i Trenutak 39 u Zagrebu te Moria u Starom Gradu.
Samostalno, seriju fotografija 'Rijeka je more' 2013. izlože na izložbi u Hrvatskom kazalištu u Pečuhu, Mađarska. 2018. provela je 3 mjeseca na umjetničkoj rezidenciji u Kremsu, Austrija, gdje je nastao projekt 'Crvena nit', izložen je na samostalnoj izložbi u Knjižnici Vladimira Nazora u Zagrebu. S projektom 'Intimna udaljenost' sudjelovala je na izložbi 'HT nagrada za suvremenu umjetnost' u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, 2019. Boravi na umjetničkoj rezidenciji udruge Siva zona u Korčuli 2020., a iste godine izlaže u Galeriji Principij Fotokluba Rijeka, zajedno sa Petrom Dabcem na izložbi 'Sloboda od i sloboda za'.