Virtualna Leonardova podmornica

Hito Steyerl
17. 07. 2022. - 25. 07. 2022.
Kustos/i: Darko Fritz
U suradnji sa: Gradski muzej Korčula, Esther Schipper gallery

Gradski muzej Korčula
19 - 21 h
slobodan ulaz

Izvorno zamišljena kao video instalacija za 58. Venecijanski bijenale, Leonardova podmornica u potpunosti je prerađena kao iskustvo virtualne stvarnosti (VR). Nakon ulaska u virtualni prostor – putem VR naočala – gledatelji se nalaze kako plutaju pod vodom, okruženi ribama, morskim algama i koraljima. Umjetnikov avatar, u punoj opremi, pliva uz njega. Leonardova podmornica projicira se na tri virtualna zakrivljena ekrana koja okružuju gledatelja.

Trokanalni video povlači paralelu između primitivne podmornice Leonarda da Vincija — prvi put skicirane početkom 16. stoljeća — i Leonardo S.p.A., nekadašnje Leonardo-Finmeccanica, talijanske globalne visokotehnološke tvrtke i jednog od ključnih igrača u zrakoplovstvu, obrani i sigurnosti. Leonardo S.p.A isporučio je oružje koje turske oružane snage koriste protiv civila u Siriji i prodao ratne zrakoplove Saudijskoj Arabiji.

Godine 1515. Leonardo je dizajnirao oružje koje bi omogućilo Veneciji da se brani od napada Osmanskog Carstva: proto podmornicu koja je mogla nehotice potopiti neprijateljske brodove. Unatoč činjenici da bi ga dužd Republike velikodušno nagradio, Leonardo je odlučio sakriti svoj izum pod nejasnim opisima i šifriranim dijagramima. Leonardo je zaključio da su ljudi previše zli da bi se nosili s tako destruktivnom tehnologijom. Steyerl ukrca gledatelja na metaforično putovanje na Leonardovom brodu. Venecijanska laguna, palazzi i nebo, generirani obradom videa umjetnom inteligencijom, teku kao iz snova, dok glas u pozadini govori o tehnologiji, moći, korupciji, umjetnosti i ratovanju, temama koje je umjetnica temeljito istražila posljednjih godina.

VR iskustvo koje nudi Virtualna Leonardova podmornica odražava koncept Bubble Visiona koji je autorica razvila tijekom svog predavanja 2018. na Yale School of Art. Iskustva VR-a stavljaju gledatelja u središte okruženja, a istovremeno ga obestjeljuju: „Gledatelj je postavljen u središnju poziciju, ali u isto vrijeme on ili ona nedostaju u sceni. (...) Je li ova 'mjehurasta vizija' — ova vizija od 360 stupnjeva — shema obuke za prilagodbu svijetu koji ljudima sve više izmiče jer su ih zamijenili nevidljivi sustavi, automatizacija ili robot?“ pita Steyerl.

O autoru

Hito Steyerl njemačka je filmašica, umjetnica pokretnih slika, spisateljica i inovatorica u području esejističkog dokumentarnog filma. Glavna su joj područja interesa mediji, tehnologija i globalno kruženje slika. Rođena 1966. u Münchenu, gdje ju je strast za slikom i filmom dovela do studija kinematografije i dokumentarnog filma na Akademiji vizualnih umjetnosti u Tokiju, gdje je diplomirala 1990. Umjetnica je nastavila školovanje, stekla poslijediplomski studij. diplomirala na Sveučilištu za televiziju i film u Münchenu i doktorirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Trenutno živi i radi u Berlinu. Predaje umjetnost novih medija na Sveučilištu zaumjetnost u Berlinu, na kojem je suutemeljiteljica Istraživačkog centra za proxy-politiku. Steyerlovi radovi nalaze se, između ostalih u zbirkama Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku, Tate Modern u Londonu i Instituta suvremene umjetnosti u Bostonu.