Sound of the Island - Luc Ferrari and Other Sound Transmitters

Darko Fritz
01. 12. 2018. - 01. 12. 2018.
U suradnji sa: Central European Society for Soundscape Ecology
Potpora: Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest (MOME), Budapest Music Center, Spatial Sound Institute

Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest
Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest
Building Z

Darko Fritz će izlagati na konferenciji Central European Society for Soundscape Ecology.

Od 1967-e do 1970-e francuski kompozitor Luc Ferrari uživao je ljetima na otoku Korčuli. Tamo se bavio terenskim snimanjima te uz minimalno procesiranje ili manipulaciju komponirao svoj seminalni soundscape rad "Almost Nothing No. 1: Daybreak at the Seashore", pri čemu je prigrlio sve zvukove okoliša kao jednako vrijedne za rad, što je opisao kao "odsustvo apstraktnih zvukova".

1968. godine Ferrari je, osim što je snimao na terenu, sudjelovao u umjetničkoj koloniji pod nazivom Internacionalni umjetnički susreti u Veloj Luci, gdje je proizveo mozaik s motivom petokrake crvene zvijezde, te participativni sound performans, zamišljen kao narodnu svetkovinu, pri čemu je uspješno uključio lokalno stanovništvo u glazbenu povorku koje se kretala obalom u Veloj Luci. 

1972. godine Susretima se pridružio i tim s radio-stanice Baden Baden te educirao lokalno stanovništvo, što je kasnije korišteno u radio programu.

2017. godine, točno 50 godina nakon Ferrarijevog prvog terenskog snimanja na otoku Korčuli, slovenska umjetnica Robertina Šebjanić i francuska kustosica Annick Bureaud na tom istom otoku Korčuli sudjelovale su u mikro-rezidenciji unutar programa sive) (zone, pod nazivom 'Kritički turizam: Aquatocene mikro rezidencija: kako pobjeći zagađenju zvukom'. Učinjena je serija podvodnih terenskih snimanja, te izveden performans uživo. Šebjanič koristi novi pojam Aquatocene pri čemu je zvuk podvodnog zagađenja srž kompozicije. Podvodni soundscape ohrabruje nas na refleksiju o antropogenim uzrocima zvučnog habitata i maritimnih kultura. Njen rad istražuje fenomene komunikacije među vrstama, sonifikaciju okoliša te podvodnu akustiku kao i fenomen zagađenja podmorja bukom, kojoj je uzrok prisustvo ljudi u moru.

ključne riječi: terensko snimanje, otok, more, aquatocene, zagađenje bukom, podmorje, Korčula, Ferrari, Šebjanić

O autoru

Darko Fritz je umjetnik, istraživač, kustos suvremene i medijske umjetnosti, grafički dizajner i oblikovatelj izložbi. 

Studirao je arhitekturu u Zagrebu i vizualnu umjetnost na Rijkakademie van beldende kunsten u Amsterdamu. Član je strukovnih organizacija HDLU, ULUPUH, HZSU i AICA. Umjetnički rad je predstavio na 20 samostalnih i više od stotinu grupnih izložbi diljem svijeta. Uz odabir suvremene umjetničke produkcije kroz program Siva zona u Korčuli, kustos je niza izložbi o povijesti suvremene i medijske umjetnosti od kojih izdvajamo bit international, [nove] tendencije, kompjuteri i vizualna istraživanja, 1961 – 1973, Neue Galerie, Graz, 2007, i ZKM, Karlsruhe, 2008-2009., te Histories of Post-digital: 1960s and 1970s Media Art Snapshots, Akbank Sanat, Istanbul, 2014. Fritzovi tekstovi su objavljeni na hrvatskom, srpskom, slovenskom, engleskom, poljskom, turskom, španjolskim i portugalskom. http://darkofritz.net